Het is tijd om het programma te bepalen voor de babyshower! Jullie hebben een locatie, thema en andere dingen uitgezocht. Nu gaan we beslissingen nemen en het programma voor de dag bepalen.
Op deze pagina
Bevestigingen
Is er een locatie, catering of iets anders dat bevestigd moet worden?
|
Thema & decoratie
Welke decoratie past bij het thema?
|
Activiteiten & spelletjes
Welke activiteiten en spelletjes gaan jullie doen tijdens de babyshower?
|
Het programma
Wat wordt het programma tijdens de babyshower?
|
Back-up plan
Wat ga je doen als er iets niet loopt zoals gepland?
|
Bevestigingen
Toen jullie opzoek gingen naar locaties, activiteiten en eten & drinken, is nu het moment om dit vast te leggen.
Bevestig de datum en het tijdstip met de locatie en stem de laatste dingen met ze af. Wat ik altijd doe is een indicatie geven uit hoeveel mensen de groep bestaat. Eén of twee dagen voor de babyshower heb ik dan nog contact met de locatie om het definitief aantal mensen door te geven. Als er mensen ziek zijn of afzeggen kunnen ze daar rekening mee houden.
Als je een sweet table, taart of andere gebakjes laat maken, kun je het bevestigen met de makers. Spreek af voor hoeveel personen het gemaakt moet worden, welk thema en hoe, waar en wanneer afgeleverd wordt. Bespreek dit bijvoorbeeld telefonisch, maar zet het ook even op de mail. Zo kunnen er geen misverstanden ontstaan over bijvoorbeeld de datum van de babyshower. Je wil natuurlijk niet dat de taart een dag te laat geleverd wordt!
Thema & decoratie
Een van de leukste dingen is het uitzoeken en kopen van leuke decoratie. Denk hierbij aan ballonnen, slingers, bekers & bordjes en andere versiering. Ik heb in de shop op deze website veel leuke decoratie verzameld.
Op de thema pagina heb ik een aantal leuke thema’s voor de babyshower verzameld, inclusief bijpassende decoratie en DIY’s! Bijvoorbeeld voor de thema’s prinsen en prinsessen is veel leuke decoratie te vinden met kroontjes en toverstafjes.
Activiteiten & spelletjes
Welke spelletjes en activiteiten gaan jullie doen op de babyshower? Ik heb op deze pagina een lijst met leuke spelletjes verzameld inclusief hoeveel tijd elk spelletje ongeveer kost, wat je nodig hebt en de kosten per persoon. Handig voor de planning straks 😉 Bekijk per spelletje of activiteit of je nog iets nodig hebt, vergeet bijvoorbeeld niet pennen als mensen iets moeten opschrijven.
Het programma
Nu is het tijd om het programma te bepalen. Plan de activiteiten en spelletjes in en maak genoeg tijd voor pauzes en momenten dat iedereen met elkaar kan kletsen, eten en iets drinken.
Ik maak graag een overzicht en schrijf per half uur op wat we gaan doen. Bijvoorbeeld:
- 10.00 – 10.30: aankomst van aanstaande moeder + welkomstpraatje van de partyplanners
- 10.30 – 11.00: serveren + start high tea
- 11.30 – 12.00: 1e spelletje
- 12.00 – 12.30: 2e ronde high tea
- 12.30 – 13.30: 2e spelletje
- 13.30 – 14.00: cadeaus geven
- 14.00 – 14.30: uitloop en naar huis
Als je echt wil uitpakken is het leuk om een kaartje te maken met daarop het programma. Het kaartje kun je leuk in thema versieren en vormgeven. Het programma zet je er duidelijk op met de tijdstippen en leg je bijvoorbeeld op de bordjes neer. Bij binnenkomst ziet het er niet alleen feestelijk uit, maar weet iedereen precies wat we gaan doen en wanneer we lekker gaan eten. Het kaartje maak je eenvoudig online en laat je printen.
Back-up plan
In de praktijk merk ik dat het programma áltijd uitloopt. Op zich niet erg, als je er maar rekening mee houdt. Ik reken altijd een half uurtje extra in de planning, zodat het niet erg is als de babyshower een beetje uitloopt.
Bekijk per onderdeel in het programma waar je op kunt inkorten. Zodra je er tijdens de babyshower achterkomt dat een activiteit uitloopt, kun je verderop in het programma een activiteit inkorten.
- Is er bijvoorbeeld een spelletje die je in een half uurtje kunt doen in plaats van een uur?
- Kun je het eten op tafel zetten in plaats van op een aparte tafel? Zo kan iedereen tijdens de babyshower lekker eten en hoeft niemand heen en weer te lopen.
- Wil je de cadeautjes op het eind verzamelen en de aanstaande moeder ze zelf thuis uit laten pakken in plaats van tijdens de babyshower?
Een back-up plan hoeft trouwens niet te ingewikkeld te zijn. Gewoon eens over nadenken is al voldoende. Geloof mij, dit scheelt stress op de babyshower!
Verder lezen
Stap 1: de partyplanners
Het is zover, een vriendin of familielid is zwanger! Voordat de daadwerkelijke geboorte plaatsvindt is het leuk om een babyshower…
Lees verder
Stap 2: datum vastleggen
Een van de lastigste dingen bij het organiseren van een babyshower is het vastleggen van een datum. Probeer maar eens…
Lees verder
Stap 3: inspiratie opdoen
Het leukste van een babyshower organiseren is het kiezen van een thema, locatie, eten en alle andere dingen die nodig…
Lees verder
Stap 4: budget
Het is niet het leukste onderdeel, maar toch is het verstandig om vooraf een budget te maken. En dit hoeft…
Lees verder
Stap 5: uitnodigingen
Nadat jullie hebben uitgezocht wat er allemaal nodig is om de babyshower te organiseren en een budget hebben gemaakt is…
Lees verder
Stap 7: op de dag zelf
De dag van de babyshower komt steeds dichterbij, tot het moment daadwerkelijk daar is! Dit is het moment om de…
Lees verder